منبع تغذیه فیبر نوری

منبع تغذیه فیبر نوری چیست

فیبر نوری چیست

با پیشرفت و رشد روز افزون علم و فناوری جابه‌جایی و انتقال داده با حجم بالا نیازمند متد ها و روش های جدید است. فیبر نوری بهترین جایگزین برای سیستم های قدیمی جابه‌جایی اطلاعات می باشد. در واقع فیبر نوری یک محیط انتقال اطلاعات با سرعت بسیار زیاد می باشد که از طریق تار های سیلیکونی و با استفاده از پالس های نور داده ها را جابه‌جا می کند.

فیبر نوری یک رشته از تار های نازک و شیشه است. این تار ها در دسته ای از کلاف ها جمع شده و کابل های نوری را بوجود می آورند. از فیبر نوری برای جابه‌جایی امواج نوری در مسافت های بسیار طولانی استفاده می شود.

در مقایسه با کابل های مسی فیبر نوری دارای مزیت های بسیاری زیادی می باشد.  برای مثال تلفات فیبر نوری نسبت به کابل های مسی کمتر است، ایمنی فیبر نوری در برابر میدان های مغناطیسی نسبت به کابل های مسی بیشتر است همچنین ظرفیت انتقال داده در فیبر نوری نیز بیشتر است. قطر یک کابل فیبر نوری کمتر از یک اینچ است و امروزه از فیبر های نوری در مکان های متفاوتی مانند شبکه های کامپیوتری، شبکه های تلفن شهری و اینترنت استفاده می شود. فیبر نوری از ۳ بخش اصلی هسته یا core، cladding و Buffer Coating ساخته شده است.

هسته یک تار کاملا بازتاب کننده نور است که از شیشه ساخته شده است و در مرکز فیبر قرار دارد که سیگنال های نوری در آن حرکت می کنند.

Cladding بخش خارجی فیبر است که دور تا دور هسته را پوشانده و باعث بازگشت نور انعکاس یافته به هسته می شود. Buffer Coating در آخرین لایه قرار گرفته و از فیبر دربرابر رطوبت و بقیه موارد آسیب پذیر حفاظت می کند.

منبع تغذیه فیبر نوری

کاربرد ها و مزایای کابل نوری

فیبر نوری دارای کاربرد ها و مزیت های بسیار زیادی است. به عنوان مثال فیبر نوری بسیار ارزان است. تار های آن بسیار نازک هستند و همینطور وزن ناچیزی دارند. و همچنین از پهنای باند بسیار زیادی پشتیبانی می کند. فیبر های نوری در معرض امواج EMC از خود ضعف نشان نمی دهند. و همینطور اشتعال زا نیستند، منبع تغذیه فیبر نوری برق بسیار کمی مصرف می کند.

فیبر های نوری بسیار انعطاف پذیر می باشند که همین انعطاف پذیری به آن ها این امکان را می دهد تا از آن ها در دوربین های دیجیتالی برای عکس برداری در پزشکی و لوله کشی استفاده کرد.

از فیبر نوری در سیستم های مخابراتی جهت انتقال اطلاعات استفاده می شود، فیبر نوری در کارخانه ها برای جابه‌جایی اطلاعات به کار می رود، در صنایع پزشکی و نظامی نیز فیبر نوری کاربرد های بسیار زیادی دارد، در سیستم حمل و نقل اطلاعات هوشمند و حمل و نقل های صنعتی فیبر نوری کاربرد بسیار زیادی دارد.

منبع تغذیه فیبر نوری

پس از هر نصب یا تعمیر کابل فیبر نوری ، باید آن را آزمایش کنید. همچنین ممکن است لازم باشد فیبر نصب شده ای که درست کار نمی کند را عیب‌یابی کنید. برای بررسی فیبر، باید آن را با یک منبع تغذیه فیبر نوری و یک پاور متر آزمایش کنید.

منبع تغذیه فیبر نوری برای تزریق نور به کابل فیبر نوری به منظور آزمایش کردن آن استفاده می شود. این منبع در دو نوع اصلی وجود دارد: دیودهای ساطع کننده نور (LED ) و دیودهای لیزر. این منابع با طول موجی که تولید می کنند و نوع کابلی که آزمایش می کنند، بیشتر متمایز می شوند.

منبع تغذیه فیبر نوری

از آنجایی که LED ها نور متمرکز کمتری نسبت به لیزرها تولید می کنند و توان خروجی بسیار کمتری نسبت به لیزرها دارند، جفت شدن آنها در فیبرها دشوار تر است و آنها را به فیبرهای چند حالته محدود می کند. ال ای دی ها پهنای باند کمتری نسبت به لیزرها دارند و می توانند حداکثر توان عملیاتی ۱ گیگابیت بر ثانیه را داشته باشند.

دیودهای لیزری هزینه بالاتر و سرعت بالاتری نیز دارند، امکان تک حالته یا چند حالته را دارند و دارای الگوی خروجی باریکی هستند. لیزرها می توانند تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی داشته باشند.

سه نوع لیزر مورد استفاده برای انتقال فیبر نوری عبارتند از: لیزرهای Fabry-Perot، لیزرهای بازخورد توزیع شده (DFB)و لیزرهای ساطع کننده سطح حفره عمودی. لیزرهای DFB برای کاربردهای بسیار دور از فیبر تک حالته استفاده می شود. VCSEL ها می توانند سرعت های بسیار بالایی را حمل کنند. آنها معمولاً فقط برای فیبر چند حالته استفاده می شوند، اگرچه می توانند فیبر تک حالته ۱۳۱۰ را نیز پشتیبانی کنند.

اگرچه منابع نوری فیبر نوری معمولاً دارای قدرت بسیار کم هستند و نمی توانند آسیب زیادی به چشم وارد کنند، برخی از منابع پرقدرت می توانند باعث آسیب شبکیه و نقاط کور شوند. هرگز مستقیماً به منبع نور یا انتهای کابل فیبر نگاه نکنید مگر اینکه مطمئن باشید تاریک است. همیشه فیبر را قبل از نگاه کردن به آن با یک برق سنج یا شناسه ترافیک بررسی کنید.

فروش منبع تغذیه فیبر نوری

پردیس کابل البرو بزرگترین واردکننده انواع سنسور القایی ، سنسور نوری ، سنسور نوری مکعبی ، سنسور نوری استوانه ای و … می باشد که شما می توانید جهت خرید این موارد با کارشناسان پردیس کابل البرز تماس حاصل نمایید .

مزایای سنسور نوری یکطرفه و انواع آن
تست سنسور نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
اخیرا مشاهده شده بستن
بستن

بستن
منو
دسته بندی ها
Call Now Button
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× استعلام قیمت در واتساپ